Tuesday, March 16, 2010

1

Bermusafir Berkelana, Mengajar 1001 Erti Kehidupan (Walimah A.Hasbullah dan K.Djah bahagian 2)

Posted in ,
13 Mac 2010|

|Lebuhraya Utara-Selatan Sebelum Restoran Jejantas Ayer Keroh


Ini bukan kelisa saya.

Melihat kereta memotong di sebelah kanan keretsaya merupakan perkara biasa. Maklumlah kereta kelisa yang dibawa, lainlah kalau bawa Toyota Camry 2.0. Tetapi kali ini sedikit berbeza, pesanan daripada Kak U “…Hafiz mhn lead jln…” merupakan sebab kereta yang kupandu dibawa sedikit perlahan seperti biasa. Biasa menurutku adalah ibarat Michael Schumacher membawa kereta Kelisa di Litar F1 Sepang...

Perjalanan yang jauh, ditemani dengan lagu nasyid yang mendayu bagi menimbulkan suasana walimah dalam kereta, digunakan sebaik mungkin untuk membincangkan masalah-masalah semasa bersama-sama teman kereta saya, M dan P. M memulakan perbincangan dengan menanyakan masalah-masalah yang sering berlsaya.

“Dari dulu hingga sekarang, masalah pengurusan adalah masalah utama. Tak kiralah dokumentasi ke, pengursan lujnah ke, program ke, masih lagi bermasalah. Banyak lagi yang boleh kita belajar apabila berada dalam proxy, kerana pengurusannya lebih sistematik. Itulah pula peranan korang-korang yang ada kat dalam proxy tu, gi ngajar pengurusan organisasi, bentang lah kertas kerja cadangan ke, apa ke..” jelas saya panjang tapi tak lebar kepada M.

“Macam mana ek nak bentang kertas kerja?”

“Macam biasa je. Ada tu, ada ini, ada bla bla bla…” terangku kali ini lebar tapi tak panjang…

Tiba-tiba, kelihatan sebuah kereta kancil memotong keretsaya dari sebelah kanan.

Wah, kata suruh saya lead…” bisik hatiku.

Dalam masa beberapa saat sebuah lagi kereta kancil memotong keretsaya juga dari sebelah kanan.

Macam nak ajak berlumba je.

Bagi memastikan mereka tidak terlepas daripada pandanganku, ku memecut sesuai dengan kelajuan lalu mengekori mereka. Yelah, sepatutnya mereka mengekoriku, mungkin sebab kelisa yang dipandu terlalu perlahan, mereka bosan. Anggapan awalku, kereta mereka mungkin tidak boleh membawa laju, maklumlah kancil, rupa-rupanya 120km/jam juga yang dibawa. Boleh tahan untuk sebuah kancil.

Akibat kebosanan mengekori, saya pun tekad untuk memotong mereka.

Takpe kot, lagi pun lepas ni akan singgah di R&R Ayer Keroh,” hatiku meyakinkan lagi keputusan yang dibuat. Lalu k uterus memotong kereta-kereta di hadapanku, tidak kira kancil, kelisa, waja, perdana, mahupun Mercedes kalau ku mampu potong akan kupotong. “Tunggu apa lagi, potong je lah,” iklan P1 WiMax, bermain difikiran…


Nantikan sambungannya...Dari Restoran Jejantas Ayer Keroh ke Klang Bandar DiRaja.

P/S: Mari kita lontarkan pandangan pengajaran daripada pengalaman hidup ini.

1 comments:

http://www.facebook.com/home.php?#!/note.php?note_id=396140186677&comments