Tuesday, February 2, 2010

0

Apabila Maha’si tua’ Berpencak

Posted in ,
Assalamualaikum w.b.t,
Salam Perpaduan,
Salam Pilihan Raya Kampus (bukan Pemilihan MPP),
Salam Pembebasan Pemikiran Mahasiswa.
Apabila berbicara mengenai politik kampus, tentu akan disentuh golongan mahasiswa kerana merekalah yang melakar pentas politik kampus. Pertembungan antara golongan-golongan mahasiswa yang mempunyai ideologi atau pendirian masing-masing adalah satu perkara lumrah dalam politik kampus. Setiap golongan tentu sekali akan bersungguh-sungguh dalam menyatakan serta memperthankan pendirian golongan mereka.

Namun begitu, realiti yang berlaku dalam politik kampus kini bukan sahaja melibatkan mahasiswa sahaja, malah melibatkan maha’si tua’. Mereka tidak tenang melihat mahasiswa ‘bermain guli’ sesama mereka, mereka mahu turut serta bermain dengan mereka. Mereka tidak tenang melihat mahasiswa ‘menyatakan pandangan’, mereka mahu memberikan pandangan mereka yang tidak sesuai dengan zaman mahasiswa. Mereka tidak tenang melihat mahasiswa mengamalkan demokrasi, mereka mahu mencampur urusan demokrasi mahasiswa.

Pada pandangan saya, campur tangan mereka dalam ‘mencatur’ politik kampus ini cukup menjatuhkan maruah mereka selaku orang yang berpangkat dan bergelaran seperti Professor, Professor Madya, Doktor Falsafah, Pengetua, mahupun pegawai. Mereka sanggup bermain dalam gelanggang pemikiran mahasiswa yang tidak secocok langsung dengan kerangka pemikiran mereka.

Golongan-golongan yang ditulis dalam perenggan atas, merupakan golongan yang bekepentingan (bermakna ada perkara yang perlu mereka jaga). Sebagai contoh, mereka perlu menjaga kerjaya mereka, menjaga pangkat mereka, menjaga status mereka, menjaga kedudukan kewangan mereka, menjaga hubungan mereka, dan menjaga kepentingan-kepentingan peribadi mereka. Ini adalah realiti dan semua orang akan menghadapinya. Apabila mahasiswa telah meninggalkan dunia kemahasiswaan dan masuk ke alam kerjaya, secara semulajadi mereka menjadi orang yang berkepentingan. Mereka perlu menjaga status kewangan mereka agar dapat menjaga diri mereka.

Perkara yang merendahkan golongan berpangkat dan bergelaran ini menjadi maha’si tua’ apabila mereka mempergunakan mahasiswa untuk menjaga kepentingan mereka. Mereka menggunakan doktrinisasi bagi memastikan mahasiswa menjaga kepentingan mereka (secara tidak langsung), sebagai contoh mereka yang terlibat dengan pihak pembangkang (baca: ProMahasiswa) merupakan pengkhianat, akan dibuang kolej, tidak bersama-sama dengan saya, jika pihak pembangkang (baca: ProMahasiswa) ini menang, universiti tidak akan mendapat Univerisiti penyelidikan dan stadium tidak akan dibina.

Geli hati saya apabila terdapat segelintir maha’si tua’ memberitahu kepada mahasiswa sekiranya ProMahasiswa berjaya dalam Pilihan Raya Kampus., kampus tersebut tidak akan mendapat pengiktirafan Universiti Penyelidikan. Walhal, di Universiti Malaya, dengan demonstrasi dari mahasiswa hampir setiap bulan, penyokong dan pendokong ProMahasiswa yang ramai, tokoh-tokoh mahasiswa yang mampu menarik perhatian pihak kerajaan, masih lagi diiktiraf sebagai Universiti Penyelidikan. Hal ini berlaku mungkin kerana kejahilan maha’si tua’ mengenai cirri-ciri yang perlu dicapai oleh sesuatu universiti untuk menjadi Universiti Penyelidikan. Boleh rujuk di capaian ini.


Doktrinisasi palsu yang tidak berasas ini secara tidak langung telah melahirkan mahasiswa yang tidak berinovatif dan tidak kreatif dalam melaksanakan sesuatu perkara. Mereka hanya mengikut telunjuk golongan maha’si tua’ ini dalam melaksakan sesuatu perkara sehinggakan tidak memberi ruang untuk mahasiswa berpencak mengikut ragam sebenar mahasiswa.

Pesanan saya kepada maha’si tua’, cukup-cukuplah merendah dan menghina diri anda. Tunaikanlah peranan anda setaraf dengan gelaran dan pangkat diri anda. Usah lagi mem’bodoh’kan mahasiswa, mari bersama-sama meningkatkan kualiti mahasiswa.

STUDENT POWER !!!

0 comments: