Thursday, February 18, 2010

2

Bacalah, walau di mana jua lokasi anda…

Posted in , ,
Assalamualaikum w.b.t

Indah berbalam si awan petang,
Berarak di celah pepohon ara;
Pemanis kalam selamat datang,
Awal bismillah pembuka bicara.

Buku, Aku Cintakan Engkau

Manusia, kadang-kala emosi menguasai diri, kadang-kala kita dikhianati, kadang-kala janji dimungkiri, itulah sifatmu wahai manusia.

Tetapi…

Buku adalah teman yang paling setia. Teman yang sentiasa di sisi, yang tidak akan sama sekali memarahi kita, tidak akan sama sekali mengkhianati kita, tidak akan sama sekali mencabuli kita. Buku, teman yang mahu berkongsi perasaannya bersama kita, berkongsi pengalaman kehidupan bersama kita, berkongsi tauladan bersama kita, tanpa rasa penat lelah, tanpa rasa jemu.

Alhamdulillah, pada 15 Februari 2010 bersamaan dengan 2 Rabiulawal 1431H, selesai membaca buku bertajuk Aku, Buku, dan Cinta ditulis oleh Dr. ‘Aidh Abdullah Al-Qarni. Menurut penulis, buku ini bukanlah bertujuan untuk mengajar pembaca teknik-teknik membaca yang betul, bukannya untuk untuk menentukan jenis buku yang sesuai dibaca, dan bukanlah juga buku mengenai cinta. Tetapi, buku ini bertujuan menaikkan semangat cinta membaca buku.

Ketika mendengar kuliah oleh Ustaz Zahazan di MSI UTM, beliau menyebut seramai 90% warga jerman membaca buku. Bagaimana pula dengan rakyat Malaysia? Bagaimana dengan diri anda?

Penyusunan Tajuk Dalam ‘Aku, Buku, dan Cinta’

Di awal buku, penulis memulakan dengan sebuah awal kisah si pemburu ilmu, berkisar mengenai zaman kanak-kanaknya. Tidak banyak perkara yang dapat diambil mengenai ilmu, TETAPI, gaya penulisan yang mampu membayangkan situasi cerita dalam bayangan kepala amat hebat, seperti diri sendiri terasa berada di kawasan itu.

Justeru, ‘cerpen’ pengembaraan kanak-kanak tersebut disambung, tetapi bukan dengan cerpen, malah dengan bab-bab yang menerangkan akan ilmu (keutamaannya, kenikmatannya, adabnya, prosesnya, nilainya, manfaatnya, hasilnya, dan pelbagai lagi). Dengan membaca, masa berabad dapat diringkas. Fikirkan, para penulis buku, lebih-lebih ketika ledakan ilmu yang dipelopori oleh ulama-ulama Islam, mereka menggunakan hampir sepanjang hidup mereka, hampir seluruh ilmu yang mereka dan dicurahkan dalam buku-buku, kita hanya perlu membaca buku-buku mereka, kadang-kala kita hanya memerlukan masa sehari atau seminggu untuk menghabiskan karya-karya yang memakan masa berbulan-bulan mungkin bertahun-tahun lamanya untuk dihabiskan.

Juga dimuatkan dalam buku, kisah ulama pemburu ilmu, menceritakan perjalanan yang dilalui oleh ulama antaranya Imam Malik, Sufyan Al-Tsauri, Imam Al-Syafi’I, Yahya bin Muin, Imam Ahmad bin Hanbal, Muslim bin Al-Hajjaj, Ibnu Hazm, Ibnu Taimiyah, Al-Dzahabi, Baqiy bin Makhlad, dan Al-Syaukani. Fikirkan, ada di antara mereka yang telah menuntut ilmu lebih daripada ratusan, malah ada yang ribuan, demi menuntut ilmu. Dan hasil daripada itu, dikarang oleh mereka kitab-kitab yang muktabar antaranya Al-Muwatta oleh Imam Malik, Ar-Risalah oleh Imam Al-Syafi’I, Sahih Muslim oleh Imam Muslim; dan kitab-kitab yang mereka tulis dibaca oleh kita, yang tidak perlu bersusah-payah seperti mereka, malah kesenangan yang lebih daripada mereka. Turut dimuatkan kitab-kitab yang disyorkan untuk dibaca menurut pandangan penulis, Dr. ‘Aidh bin Abdullah Al-Qarni.

Di akhir buku ini, penulis berpesan bagi mereka yang minat menulis agar sesuaikan penulisan dengan zamannya. Zaman kini adalah zaman IT, zaman di mana ramai mahukan perkara yang mudah difahami, dan mudah didapati. Tidak bererti tidak perlu menulis menggunakan perkataan-perkataan yang melangit tinggi, tetapi jika sasaran pembaca adalah orang awam, maka sesuaikan penulisan dengan mereka. Malah cara-cara berdakwah juga perlu lebih luas, zaman dahulu tidak punyai komputer, internet, dan wi-fi. Malah hiburan melalui telivisyen juga kurang. Para pendakwah sekarang harus kreatif dalam bersaing dengan mereka yang tidak faham.

Juga ditekankan agar kita senantiasa didampingi oleh buku, sama ada dalam kenderaan, ke kuliah, makan, memasuki waktu tidur, malah tidur dengan buku. Alangkah bahagianya jika tidur dengan buku di atas kita, dan bangun dengan buku di sisi kita.

Bacalah, walaupun anda berada di puncak bukit…

2 comments:

treasurer said...

wah..memg bagus tok guru isis nie..belajar la dimana jua walaupun anda berada di puncak alam..

Wah...bagus lah anak muridku ini. Berbakti di luar negara itu bagus, jangan lupa negara sendiri ya... :D