Friday, March 12, 2010

0

Sedikit Perkongsian Bagi Mereka Yang Berjuang...

Posted in
“Assalamualaikum. Jom mula mesyuarat. Dah pukul 8 ni.”


“Waalaikumussalam. Aik, Ustaz ke yang nak handle mesyuarat. Haha, standard la uztaz, kena tunggu orang.”

5 minit kemudian…

“Perbanyakkanlah membaca La Haula Wala Quwwata Illa Billah kerana sesungguhnya bacaan ini adalah ubat bagi 99 penyakit, yang mana penyakit paling ringan adalah kebimbangan,”
ustaz berkongsi sebuah hadith yang sedang beliau baca daripada kitab Doa Mustajab daripada Hadith dan Kitab.

“Satu lagi hadith ana nak kongsi.

Nabi Saw. menyebutnya Sayyidul Istighfar, puncak dari istighfar Nabi menjelaskan, barang siapa membaca doa ini setiap petang, dan apabila malam harinya ia meninggal, maka berhak masuk syurga. Dan barangsiapa membaca doa ini setiap pagi hari, dan apabila siang harinya ia meninggal, maka berhak masuk syurga. Hadith riwayat bukhari,”
ustaz menambah lagi sebuah hadith untuk dijadikan bahan muhasabah buat mereka yang bergelar pejuang Islam.




Sayyidul Istighfar

Allahumma, Engkau adalah Tuhanku, tidak ada Tuhan selain Engkau; Engkau yang menciptakan dan aku abdiMu, dan aku berada dalam perjanjian denganMu, ikrar kepadaMu (yang akan kulaksanakan dengan) segala kemampuanku; aku berlindung padaMu dari kejahatan apa-apa yang telah aku lakukan; aku mengakui (dengan sebenar-benarnya) nikmatMu kepadaku; dan aku mengakui dosaku, maka ampunilah aku, kerana tidak ada yang boleh mengampuni dosa-dosa, kecuali Engkau.

Indahnya hidup dalam berjemaah, setiap masa jika digunakan sebaik mungkin, walau dalam menunggu kehadiran mereka yang lewat ke mesyuarat, akan bermanfaat. Samada membaca ma’thurat bersama-sama, atau berkongsi peringatan bagi “refresh” dalaman setelah seharian bekerja.

0 comments: