Sunday, May 23, 2010

1

Review VERSUS daripada seorang amatur

Posted in
Assalamualaikum w.b.t. Salam sejahtera, salam perpaduan, salam apa lagi yang nak disampaikan. 1 Malaysia? Lain kali lah ye… Tapi salam kepada SELURUH Malaysia, bukan satu je. Ngeh ngeh ngeh…

Ok, tulisan kali ni akan lebih sempoi daripada sebelum-sebelum, Sebab apa, senang sikit nak tulis, tak payah nak fikir ayat-ayat yang membunga sangat.

Versus by Hlovate…

Kali ni nak review sebuah Novel yang dikarang oleh Hlovate. Tajuknya VERSUS seperti mana yang tertera cover novel kat gambar atas tu. Sebelum masuk lebih mendalam, kita review cover dulu. Sekali tengok memang dah menarik perhatian ku. Why? Gambar orang tengah skate turun dari vert ramp, mengingatkanku kepada masa silamku, walaupun tak pernah naik pun vert ramp, tapi pernah la jugak skate.

Kedua, baca la sinopsisnya kat belakang buku tu, macam jiwang. Tapi, tu bukan faktor pendesak. Secara ringkasnya penulis membawa watak-watak dalam novel, dengan menceritakan pusingan 180 yang mereka buat dalam hidup mereka. Kiranya nak ubah daripada tak baik kepada baik, ataupun ‘baik’ kepada baik yang sebenar. Macam mana tuh…?

Quote.
“Macam mana nak jadi baik?”
Unqoute. Quote lagi
“…dalam keadaan kita yang bertanya soalan ni, kita kena define dulu ‘baik’ tu…”
unquote lagi.

Nak review lebih-lebih, tak boleh pula sebab nanti satu buku tu saya tulis semula. So, secara ringkasnya daripada skater (skate tu tak salah ek) yang solat tak jaga, gi clubbing, pegang tangan bukan muhrim macam suami/isteri sendiri kepada orang yang ‘baik’.

Sejarah diri juga mungkin akan mempengaruhi serba sedikit penafsiran ketika awal-awal membaca buku ni, bagi saya la, kalau orang lain saya tak tahu, mungkin sebab saya pernah skate kot. Atau mungkin juga perubahan dalam waktu tu, ada juga yang saya alami kecuali bab berjiwang-jiwang tu.

Ada beberapa perkara yang setuju dan ada juga beberapa perkara yang saya kurang setuju, biasalah, masing-masing ada pandangan masing-masing.

Oh ya, laras bahasa yang digunakan tidaklah setinggi melangit yang boleh menyebabkan pembacanya terbawa hingga lupa nak mencecah semula bumi, walaupun adala sedikit tu bila watak dah berubah adalah ayat-ayat yang macam roket mampu menaikkan orang ke langit tu ada. Laras bahasanya, kalau orang yang kurang sikit kenal dunia semasa ni, mungkin ‘lampi’ sikit baca novel ni, kena buka internet nak faham apa yang dimaksudkan.

Yang nak ditekankan dalam review ini adalah PERUBAHAN. Serba banyak juga membuka paradigma mengenai perubahan 180.

Kenapa nak berubah? Mungkin sebab seseorang. Benarkah sebab orang itu? Kenapa SEBENARnya nak berubah?

Ok, kalau betul nak berubah, sejauh mana perlu berubah? Kalau dulu kita skater, kena tinggalkan ke? Lagu-lagu disco, high bass yang kalau bunyi boleh bergegar air macam dalam cerita Jurassic Park, kena delete ke?

Aku dah ‘baik’? TAPI, betulkah dah benar-benar ‘baik’. Kayu ukur (bukan pembaris ek, atau sekarang ni famous dengan KPI) yang mana satu kita guna untuk definisi ‘baik’ tu

Serba banyak juga novel ini membuka paradigm baru, sesuai untuk orang yang nak berubah, dan sejauh mana perubahan yang seelok-eloknya dilakukan.

“You’ll never reach perfection because there always room for improvement. Yet along the way you’ll learn to get better.”


P/S: Nak pinjam buku ni dari saya, boleh je, tapi bagitahu lah. Kalau nak senang, beli je, nanti boleh kongsi dengan suami/isteri bila dah kahwin nanti, ataupun dengan anak-anak. Haha…

Out…

1 comments:

hilman said...

Salam...

Hlovate ni M'sian erk??? Tak pernah pulak baca buku tulisan die...Nanti boleh la masukkan dalam wishlist...

Biasa buku tulisan Indonesian yang banyak menyentuh dan memberi kesan di hati...

-Hilman-